ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
کسی که بدگمانیها را از خود دور میکند، دیگران را همچون خود و یا بهتر از خود میداند و مومنان را انسانهایی مینگرد که در نزد خدا محبوبند و نیکی کردن به آنها نیکی به محبوب حقیقی است. این احساس موجب میشود مومنان را به یکدیگر نزدیک شوند و خیرخواه هم باشند، از خوشحالی دیگران شادمان شوند و از بدحالی آنها اندوهگین گردند. انسان مومن دیگر مومنان همچون خود میداند و هر چه را بر خود نمیپسندد بر دیگران نیز نمیپسندد و آن چه را برای خود نیک میشمارد برای آنان نیز نیک میداند.
امیرمومنان علی(ع) فرمودند:
یا بنی اجعل نفسک میزانا فیما بینک و بین غیرک فاحبب لغیرک ما تجب لنفسک و اکره له ما تکره لها و لا تظلم کمالا تحب ان تظلم، و احسن کما تحب ان یحسن الیک، و استقبح من نفسک ما تستقبح من غیرک و ارض من الناس بما ترضاه لهم من نفسک؛ (325)
پسر عزیزم! خود را میان خویش و دیگران میزانی بشمار پس آن چه برای خود دوست میداری برای جز خود دوست بدار و آن چه تو را خوش نیاید برای غیر ناخوش شمار و ستم مکن چنان که دوست نداری بر تو ستم رود و نیکی کن چنان که دوست میداری به تو نیکی کنند. آن چه را از جز خود زشت میداری برای خود زشت بدان و از مردم برای خود آن را بپسند که از خود در حق انان میپسندی
رابطه مومنین با یکدیگر رابطهای همدلانه و خیرخواهانه است این همدلی و خیرخواهی با رغبت و رضایت صورت میگیرد و ناشی از پیوند مشترک آنها با خدا و پیوند نزدیک آنها با یکدیگر است.
امام صادق(ع) میفرمایند:
المومن اخوا المومن کالجسد الواحد ان اشتکی شیئا منه وجد الم ذلک فی سایر جسده و ارواحهما من روح واحده و ان روح المومن اشد اتصالا بروح اللَّه من اتصال شعاع الشمس بها؛ (326)
مومن برادر مومن است، هم چون تنی واحد اگر پارهای از آن آزرده شود رنج آن در تمامی تن آشکار میشود جانهای دو مومن از روح واحدی است و پیوند روح مومن به روح خداوند محکمتر از پیوند پرتو آفتاب به خورشید است.
پیوند روحی میان مومنان موجب جلب محبت و رحمت الهی است زیرا مومنان در اثر این پیوند خیرخواه یکدیگر میشوند و خداوند این خیرخواهی را دوست دارد.
از امیرالمومنین(ع) روایت شده است:
ان اللَّه سبحانه یحب ان تکون نیه الانسان للناس جمیله؛ (327)
خداوند سبحان دوست دارد نیت انسان برای مردم نیکو باشد.
و نیز از ایشان روایت شده است که خیرخواهی برای دیگران موجب نزول خیر و رحمت الهی است:
ابلغ ما تستدر به الرحمه ان تضمر لجمیع الناس الرحمه؛ (328)
نزدیکترین چیزی که موجب فراوانی رحمت الهی میشود نیکخواهی برای همه مردم است.
احساس یگانگی با مومنان و خیرخواهی برای آنان موجب خوش خلقی در روابط متقابل تعاون و همکاری بی آزاری نسبت به هم و بسیاری از آثار خوب دیگر میشود. این آثار هر یک خود عامل سازگاری بهتر اعضای جامعه میشود و زندگی برای رسیدن به کمال را آسانتر و دلپذیرتر میسازد.