همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

انسان چگونه و از چه زمانی به نوشیدن الکل روی آورد ؟

آثار مصرف  الکل :
عوارض جسمانی: کاهش فشارخون، احساس گرما، تلو تلو خوردن هنگام راه رفتن.
عوارض روانی: رفتار نامناسب، پرحرفی یا کم حرفی، حرف زدن نامربوط،‌ معاشرتی شدن یا گوشه گیری و پرخاشگری، اختلال تعادل و ناتوانی انجام حرکات ظریف، اختلال در توجه و حافظه.

آیا می دانید نوشیدن الکل  از چه زمانی متداول  شد؟

امروزه ثابت شده است که مصرف مشروبات الکلی علاوه بر بیماری‌های متعدد، عوارض اجتماعی و امنیتی زیادی نیز بویژه در میان نسل جوان به دنبال دارد که باعث نگرانی مسئولان و خانواده‌ها شده است . اما اولین برخورد انسان با الکل باید از طریق میوه‌های گندیده انجام گرفته باشد. چینی‌ها حداقل از ۹ هزار سال پیش و ایرانی‌ها حداقل از ۵۵۰۰ سال پیش نوشابه‌های الکلی تولید می‌کرده‌اند.

 به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ،  مشروبات الکلی میزان متفاوتی از الکل را دارند. (برای مثال آبجو ۵% ، شراب ۱۰-۱۵% و ویسکی و عرق حدود ۴۰% الکل دارد.) . مشروبات الکلی به صورت بی رنگ یا به رنگهای متفاوتی تولید می شوند.

 

بعضی از افراد نیز الکل طبی راکه مایعی بی رنگ است ومصارف پزشکی دارد را با  نوشابه های مختلف مخلوط می کنند.

نوع دیگری از الکل که  از چوب بدست می آید متانول است که الکل صنعتی نامیده میشود. با توجه به سهولت دسترسی به این ماده و ارزان بودن به کرات مورد سوءمصرف واقع میشود که ممکن است به کوری، ‌اغماء و حتی مرگ منجرگردد.

به کشف الکل نوشیدنی و تاریخچه تولید آن تاکنون کمتر پرداخته شده است. احتمالا به این دلیل که در این رابطه هنوز اطلاعات کامل وجود ندارد. فرانک تادئوس در اشپیگل آنلاین به نتایج تحقیقاتی پرداخته، که تاکنون در این مورد انجام شده است.

به احتمال زیاد نه سیب، که تعدادی انجیر گندیده عامل گمراه شدن انسان بوده است. انسانی در عصر ماقبل تاریخ انجیر گندیده‌ای را از زمین برداشته و آن را به دهان گذاشته است. مزه تلخ و شیرینی در دهانش پخش و بعد الکل وارد خونش شده است. از آن پس مغزش پیام جدیدی را ارسال می‌کند و خواهان الکل بیشتر می‌شود!

اولین برخوردهای انسان با الکل در میوه‌های گندیده باید به طور اتفاقی صورت گرفته باشد. پاتریک مک‌گاورن، باستان شناس آمریکایی، بر این عقیده است که انسان بعد از اینکه با تاثیرات الکل آشنا شد، همه سعی خود را به کار گرفت تا بتواند آن را تولید کند و به طور مرتب بنوشد.

* اولین نوشیدنی‌های الکلی

تمایل به نوشیدن الکل بسیار زودتر از آنی شکل گرفته که تاکنون حدس زده می‌شد. مک گاورن در تحقیقات خود به نتایج جدیدی رسیده است. او کشف کرده است که در عصر حجر حدود ۹ هزار سال پیش ساکنین دهی در چین نوعی نوشیدنی با ۱۰ درصد الکل درست می‌کردند. این نوشیدنی که به انگلیسی به آن مید (Mead) و در آلمانی مت (Met) می‌گویند، عمدتا از عسل و آب درست می‌شود. در آلمانی اصطلاح دیگری هم به کار می‌رود که ترجمه آن “شراب عسل” می‌شود.

مک گاورن در ظروفی که از آن زمان به جا مانده، ذرات اسید تارتاریک و موم عسل پیدا کرده است. او در زمینه تشخیص بقایای الکل در اشیای مربوط به دوران ماقبل تاریخ تخصص و شهرت جهانی دارد. ظاهرا چینی‌ها در آن دوران با میوه و عسل نوشیدنی‌های الکلی درست می‌کرده‌اند.

۵۴۷۶۵۷۵.jpg

* تولید الکل با برنج جویده شده

علاوه بر این‌ها مشخص شده است که چینی‌ها برای ساختن الکل از برنج وحشی نیز استفاده می‌کرده‌اند. حدس زده می‌شود که در دوران ماقبل تاریخ، که انسان‌ها از علم شیمی چیزی نمی‌دانستند، برنج را می‌جویدند و آن را در دهان خود برای مدتی نگه می‌داشتند تا نشاسته آن توسط بزاق دهان تبدیل به قند مالت شود. بعد برنج جویده شده را به مواد دیگر اضافه می‌کردند.

از نظر مک‌گاورن الکل به انسانها کمک می‌کرده تا در شرایط سخت آن دوران زندگی راحت‌تری داشته باشند. برای همین هم در دوران نوسنگی تولید ابتدایی نوشیدنی‌های الکلی در مناطق مختلف دنیا رواج یافت.

* تولید شراب و آبجو در ایران

مک‌گاورن در تپه حاجی فیروز در شمال غربی ایران نیز قفسه‌های شراب پیدا کرده که مربوط به دوران ماقبل تاریخ است. در آنجا شراب را در ظروف در بسته، به طوری که هوا وارد آن نشود، نگهداری می‌کردند. ظاهرا ساکنین آن دهکده به عنوان مزه نیز از پسته استفاده می‌کردند. مک‌گاورن و هیئت تحقیقاتی‌اش تقریبا در همه آشپزخانه‌های آن دهکده به بقایای ظروفی که در آن شراب را نگه می‌داشتند، برخورده‌اند. مک گاورن بر این باور است که نوشیدن الکل در آن منطقه، امتیاز ویژه مرفهین نبوده و همه مردان و زنان الکل می‌نوشیده‌اند.

مک گاورن همچنین در گودین تپه در ایران با اولین منبع آبجو، که مربوط به ۵۵۰۰ سال پیش است، روبرو شده است. هنگام درست کردن آبجو، سنگ‌هایی هم شکل می‌گیرند که باید آن را از آبجو جدا کرد. ولی ظروفی که در آن زمان در گودین تپه در آن آبجو درست می‌کردند، طوری ساخته شده بود که در حین ریختن آبجو سنگ‌ها بیرون نریزند.

اشپیگل آنلاین عنوان می دارد جالب است که کشوری که امروزه در آن نوشیدن مشروب ممنوع است و مجازات به همراه دارد، جزو قدیمی‌ترین تولیدکنندگان نوشیدنی‌های الکلی بوده است.

لازم به ذکر است در سال ‪ ۲۰۰۶‬مصرف مشروبات الکلی در انگلستان  ، شش هزار و ‪ ۵۰۰‬قربانی گرفته که یک سوم آنان زن بودند.  همچنین تعداد قربانیان الکل در سال ‪ ۲۰۰۶‬در مقایسه با سال ‪ ۱۹ ،۲۰۰۱‬درصد افزایش را نشان می‌دهد.

* آثار مصرف  الکل :
عوارض جسمانی: کاهش فشارخون، احساس گرما، تلو تلو خوردن هنگام راه رفتن.
عوارض روانی: رفتار نامناسب، پرحرفی یا کم حرفی، حرف زدن نامربوط،‌ معاشرتی شدن یا گوشه گیری و پرخاشگری، اختلال تعادل و ناتوانی انجام حرکات ظریف، اختلال در توجه و حافظه.

* عوارض طولانی مدت مصرف الکل :
اختلال خواب، بیماریهای معده (زخم معده)، درگیری مری و کبد، سوءتغذیه، افزایش فشارخون و خطر سکته قلبی و مغزی، ضعف عضلانی، ناتوانی جنسی و تأخیر در انزال، توهمات شنوایی، فراموشی پایدار، افزایش خطر سرطانهای سر و گردن و دستگاه گوارش.
 

* علائم ترک الکل :
چنانچه فردی پس از مصرف طولانی و زیاد الکل ناگهان آن را قطع کند یا مقدار آن را ناگهانی کاهش دهد، به طور متوسط پس از ۸-۶ ساعت علائم زیر بروز خواهد کرد:
  تعریق، افزایش ضربان قلب، لرزش شدید دست ها، بی خوابی، تهوع و استفراغ، اضطراب، تشنج، توهمات شنوایی و بینایی.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد