همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

رنگ اقیانوس‌ها روی توفان اثر می‌گذارد

فیتوپلانکتون‌‌های سطح اقیانوس‌ها رنگدانه‌های سبزی دارند که در تامین غذا و گرفتن انرژی از خورشید نقش دارند. به نظر می‌رسد این رنگدانه‌ها همچنین در شکل‌گیری توفان‌های شدید مناطق گرمسیری هم سهم دارند اغلب وقتی می‌خواهیم اقیانوس‌ها را توصیف کنیم از کلمه آبی برای رنگ آن استفاده می‌کنیم،‌ اما اقیانوس‌ها واقعا به طور خالص آبی رنگ نیستند و مایه‌هایی از رنگ سبز هم دارند. در واقع، این رنگ سبز خیلی هم مهم و تعیین‌کننده است،‌ دست کم در مورد توفان‌ها که این طور به نظر می‌رسد!

از وقتی در مورد گیاهان و فوتوسنتز در مدرسه می‌خواندید،‌ اسم کلروفیل‌ را به خاطر دارید؟ کلروفیل‌ها رنگدانه‌های سبز کوچکی هستند که در سلول‌های زنده زیادی از جمله موجودات تک‌سلولی دریایی که فیتوپلانکتون نامیده می‌شوند،‌ وجود دارند. کار کلروفیل‌ها این است که نور خورشید را به مواد غذایی تبدیل نمایند که در مورد کلروفیل‌های موجود در اقیانوس،‌ این مواد غذایی کل سیستم تغذیه موجودات دریایی را به نوعی تحت تاثیر قرار می‌دهد. جالب اینجاست که دلیل رنگ سبز اقیانوس‌ها هم وجود همین کلروفیل‌های کوچک در فیتوپلانکتون‌های سطح آب است.

بر اساس گزارش ساینس‌دیلی، محققین آزمایشگاه دانشگاه پرینستون واقع در نیوجرسی به این نتیجه رسیده‌اند که سبزی اقیانوس‌ها تاثیر مستقیمی بر توزیع توفان‌های مناطق گرمسیری دارد.

به گفته این محققین،‌ وقتی در منطقه‌ای از اقیانوس،‌ تراکم کلروفیل‌ها کم می‌شود و در نتیجه رنگ آن قسمت سبزی کم‌تری دارد، ‌میزان شکل‌گیری توفان‌ها در این منطقه در حد چشمگیری کاهش می‌یابد. از آن‌جا که چندی پیش برخی مطالعات چین عنوان کردند که میزان فیتوپلانکتون‌های موجود در اقیانوس‌ها در حال کاهش است،‌ این محققین در مطالعه دیگری، ‌تاثیر کاهش فیتوپلانتون‌ها و در نتیجه رنگ سبز اقیانوس‌ها را از طریق شبیه‌سازی بررسی کردند.

یکی از فرضیه‌های موجود،‌ این است که وقتی کلروفیل کم شود، نور کم‌تری در سطح آب اقیانوس جذب می‌شود و در نتیجه مقدار بیشتری از نور خورشید به اعماق اقیانوس می‌تابد. به همین دلیل هم آب سطحی خنک باقی می‌ماند. سطح آب خنک از یک طرف به معنای انرژی کم‌تر و از طرف دیگر به معنای هوای خشک‌تر در بالای سیستم است که هر دو عامل باعث می‌شوند یک توفان به راحتی شکل نیگرد و یا دست کم به آسانی رشد نکند.

نظرات 2 + ارسال نظر
مملی ست پنج‌شنبه 28 مرداد 1389 ساعت 12:31 http://www.mamalisatworld.blogsky.com/

سلام
وبلاگ زیبایی دارید
من شما را لینک کردم اگر مایل بودی ما را با عنوان جهان ماهواره لینک کن
ممنون
http://www.mamalisatworld.blogsky.com/

نئو پنج‌شنبه 28 مرداد 1389 ساعت 14:57 http://cruel-life.blogsky.com/

چه جالب.من همیشه فکر میکردم دریا آبیه ولی الان فهمیدم سبز و آبیه.یه سوال شمال همش آبیه چون دریا نیست و دریاچه بزرگه اینجوریه؟(بهم نخند سواله خوب)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد