همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

افزایش شدید بیماریهای قلبی و دیابت در ایران

رئیس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم گفت: در حال حاضر روند شیوع بیماریهای قلبی عروقی، دیابت و چاقی به شدت در ایران در حال افزایش است.

فریدون عزیزی شامگاه چهارشنبه در آئین افتتاحیه دومین کنگره بین المللی سندرم متابولیک، چاقی و دیابت در زنجان افزود: کشور ایران در حال حاضر با یک بحران در رابطه با بیماری های قلبی عروقی، دیابت و چاقی روبرو است در جامعه ایران به همان میزان که اضافه وزن داریم، کمبود وزن داریم و دلیل آن فعالیت کم جسمی است.
 
بیماری های غیرواگیر در کشور افزایش می یابد
 
وی ادامه داد: بنابراین در دو دهه آینده به دلیل تغییر در هرم سنی کشور که در دهه 50 حدود 50 درصد سنین زیر 20 سال بوده اند و امروزه 50 درصد بین سنین 20 تا 30 سال قرار دارند و به تدریج افزایش پیدا می کند و به  طرف سالمندی پیش می رود به تبع آن بیماری های غیرواگیر در کشور افزایش می یابد.
 
عزیزی با بیان اینکه جامعه ایران در حال حاضر به جهتی در خصوص مقابله با بیماریها می رود که کشورهای پیشرفته رفته اند و نیمی ازاین راه طی شده است، افزود: مسلما برگزاری این کنگره ها به ویژه در مسائل مربوط به بیماری های غیرواگیر و در رأس آنها بیماری های قلبی عروقی، دیابت و چاقی از ارزش بسیار زیادی برخوردار است.
 

رئیس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم روند حال حاضر توسعه علم پزشکی را همانند سایر بخشها در کشور مطلوب دانست و تاکید کرد: چیزی که واقعا باید به آن اذعان کرد رشد بسیار سریعی است که در مسائل پزشکی داشته ایم.
 
عزیزی روند حال حاضر توسعه زیرساختهای پزشکی در کشور را در حد مطلوب دانست و با بیان اینکه این روند جایی برای توسعه بیشتر و کیفی تر دارد، یادآور شد: در سال دانشگاه علوم پزشکی زنجان افتتاح شد و طی 23 سال این دانشگاه رشد چشمگیری در مسائل پزشکی داشته است و می توان گفت خارق العاده بوده است و همه اینها مرهون تلاش های بی وقفه و استعداد بی نظیرجوانان ماست که از رده های بالای استعداد در سطح کشور و دنیا هستند.
 
وی پیشینه علمی کشور ایران را مربوط به قرنها قبل دانست و با بیان اینکه باید در راستای بسط و گسترش دانش طلب و تدوام روند گذشته در این دانش تلاش های گسترده صورت بگیرید، تصریح کرد: اطلاعاتی در زمینه دانش پزشکی داریم که مخصوص این دهه ها نیست و افتخار این را داریم که تمام مسائل مربوط به علوم پزشکی و بسیاری از مطالب مربوط به بیماری های غیرواگیر را دانشمندانی چون زکریای رازی، مجوزی و ابوعلی سینا عنوان کرده اند.
 
 باید پیشینه علم طلب اسلامی و ایرانی مورد توجه قرار گیرد
 
عزیزی گفت: این جای تأمل دارد که وقتی تاریخچه علم طلب را در بسیاری از مقالات می خوانید نام کشورهای اروپایی درآن آمده و اثری از ایران نیست و این درحالی است که پیشینه علم طب اسلامی و ایران ما در این زمینه به خصوص در دهه های سوم تا هفتم هجری شمسی و یا دهم تا 14 میلادی پیشگام بوده است و در حقیقت پزشکی امروز مرهون آن است.
 
استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهیدبهشتی تاکید کرد: باید واقعا عهده دار این باشیم که پیغام را برسانیم که پیشینه علم پزشکی نه مربوط به اروپا و یونان بلکه مربوط  به خاورمیانه یعنی مربوط به ایران و دانشمندان ایرانی است.
 
عزیزی یادآور شد: باید توجه داشته باشیم که به عنوان نمونه اولین شخصی که تیروئید و اختلالات جسمی راکشف کرد ابوعلی سینا بوده و نه برخی چهرهای پزشکی جهان. که این امر نشان می دهد که ایرانی ها چقدر نسبت به پیشینه علم پزشکی که در ایران است بیگانه هستند.
 
وی در ادامه با یادآوری اینکه کشور ایران در حال حاضر در عرصه علم پزشکی به دستاوردهای خوبی دست یافته است لزوم تدوام و توسعه این روند را خواستار شد و گفت: خوشبختانه پس ازسال ها وقفه کشور در حال پیشرفت است و در تولید علم در ISI  به مقام 25 رسیده ایم  و این در حدود 25 سال صورت گرفته که کار بزرگی است.
 
عزیزی افزود: در سال 64 در کشور ما فقط 14 نفر دارای تخصص غدد بودند که امروزه این میزان به 174 نفر رسیده و حدود 45 نفر نیز فوق تخصص غدد اطفال را دارند.
 
معاون پژوهشی فرهنگستان علوم پزشکی ایران ادامه داد: در ایران اصولا پزشکی جدید از سال 1317 با تأسیس دانشکده پزشکی دانشگاه تهران شروع شده است  و قبل از آن آموزش ها جنبه حکیمانه داشت.
 
عزیزی افزود: همچنین ما تا سال 1333هیچگونه تخصصی در ایران نداشتیم ولی خوشبختانه در سال 1357 درصد قابل توجهی از تخصص ها را در ایران داشتیم.
 
وی ادامه داد: امروزه بسیاری ازپزشکان به خصوص در شهرستان ها توانسته اند مسائل مربوط به درمان وآموزش بیماران غدد، مراقبت بیماران وآموزش وپژوهش دررشته غدد را افزایش دهند و از پژوهش های عمده در کشور در زمینه غدداست که امیدواریم این روند بازهم ادامه یابد.

نظرات 1 + ارسال نظر
صدف پنج‌شنبه 27 خرداد 1389 ساعت 12:40 http://www.istgah.asantabligh.com

سلام خوبی ؟ وبلاگ قشنگی داری !یه سری هم به ما بزن ...هرچی دلت می خواد تو سایت من هست ممنون ازلطفتون راستی یه موقع واسه تبادل لینک اونم با (جایزه ویژه)اگه موافق بودی به این آدرس مراجعه کن گلم http://istgah.asantabligh.com/tabdol1.phpl

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد