همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

نحس بودن عدد 13

در میان مردم معمول است که بعضی روزها و ساعتها را سعد و مبارک و برخی را شوم و نحس میشمرند. سعادت و نحوست روز و یا مقداری از زمان به این معناست که در آن زمان، غیر از خیر و خوشی یا شر و بدی حادثهای رخ ندهد و کارهای انسان و یا حداقل برخی از کارهایش برکت و نتیجه خوب یا بد داشته باشد.
عقیده منجمان بر این بوده که ستارگان آسمان، هر یک در موجودات زمینی اثری خاص دارند و حوادث زمینی با اوضاع آسمان ارتباط دارند؛ ازاینرو سعد و نحس روزگار و زندگی را به کواکب و فلکها منسوب میکردند؛ مثلاً خورشید و مشتری را باعث سعادت، و مریخ و قمر در عقرب را موجب نحوست میدانستند.


درباره نحوست و سعادت ایام در قرآن و روایات، مطالبی آمده است؛ مثلاً:"فَأَرسَلنا عَلَیهِم رِیحًا صَرصَرًا فِی أَیَّامٍ نَحِسَاتٍ...؛ (فصلت، 16) پس بر آنها تندبادی توفنده در روزهای شوم فرستادیم." و "إِنّا أَنزَلنـَهُ فِی لَیلَةٍ مُبـَرَکَةٍ؛ (دخان، 3) ما قرآن را در شبی پربرکت نازل کردیم." از مجموع آنها چنین بر میآید که سعادت و نحوست روزها و ساعتها به خاطر حوادثی همچون نزول عذاب بر امت، ولادت پیامبر، بعثت پیامبر، رحلت پیامبر، شهادت حضرت امام حسینو... بوده که در آن روزها رخ داده است؛ اما اینکه خود آن روزها و یا آن قطعه از زمان، به میمنت و یا شومیت متصف شود و تکویناً خواص دیگری داشته باشد که سایر زمانها آن خواص را نداشته باشند، از روایات برنمیآید.
تذکر دو نکته در مورد سعد و نحس ایام ضروری است:1. مسأله توجه به سعد و نحس ایام، علاوه بر اینکه انسان را غالباً به یک سلسله حوادث تاریخی آموزنده رهنمون میشود، عاملی برای توسل و توجه به ساحت قدس الهی، و استمداد از ذات پاک پروردگار است؛ لذا در روایات میخوانیم:در روزهایی که بر آنها نام نحس گذارده شده، میتوانید با دادن صدقه و استمداد از لطف خداوند، به دنبال کارها بروید و پیروز و موفق باشید.
2. بعضی در مسألة سعد و نحس ایام، به اندازهای راه افراط را پوییدهاند که برای انجام هر کاری، اوّل به سراغ سعد و نحس ایام میروند و عملاً از بسیاری فعالیتها باز میمانند و فرصتهای طلایی را از دست میدهند یا اینکه به جای بررسی عوامل شکست و پیروزی خود و دیگران، گناه همه شکستها را به گردن شومی ایام میاندازند؛ همانگونه که رمز پیروزیها را در نیکی ایام جستجو میکنند. این، نوعی فرار از حقیقت، و افراط در مسأله، و توضیح خرافی حوادث زندگی است که باید به شدت از آن پرهیز کرد.(ر.ک:تفسیر نمونه، آیتالله مکارم شیرازی و دیگران، ج 23، ص 42 / ترجمه المیزان، موسوی همدانی، ج 19، ص 115، انتشارات جامعه مدرسین.)
دربارة نحوست 13 گفتنی است که این عقیده، خرافهای است که کشورهای غربی به آن معتقدند و از فرهنگ آنها به فرهنگ ما رخنه کرده است. این خرافه از نظر اسلام، هیچ پایه و اساسی ندارد و ما شیعیان 13 رجب را که روز ولادت حضرت علیاست، عید خود دانسته و احترام خاصی به آن قائلیم

 

 

عدد 13 نزد اغلب ملل، نحس، شوم و نامبارک شمرده می ‌شود و در طول قرنها سعی شده از استفاده از این عددپرهیزشود.

اما عدد 13 سکه   ای است که دو رو دارد. به طور مثال در ورق تاروت کارت 13، کارت مرگ است که درعین حال نشان دهنده تولد دوباره و نو شدن هم هست.

(13) در واقع عدد سیزده یک نوشدن و زایش دوباره را تداعی می کند. می‌دانیم که سیستم شمارس در برخی از نقاط دنیای باستان دوازده دوازدهی بوده، بنابراین عدد سیزده می تواند مفهوم پایان یک دوره و شروع دوره ی جدید را تداعی کند .

عدد 13 همیشه با سحر و جادو در ارتباط بوده و عددی به شمار می آمده است که اعتقاد داشتند از قدرت اسرارآمیزی برخوردار است. این عدد نشان معرفت درونی است که به افرادی که با آن آشنایی دارند، قدرت می خشد. عدد 13 ممکن است برای کسانی نحس باشد که از رازهایی که این عدد آشکار می کند؛ می ترسند ولی برای طرفداران علوم اسرارآمیز (همانطور که همیشه نیز چنین بوده) عدد مقدسی است.

شومی عدد سیزده چندین دلیل دارد:

_ تعداد خدایان در یونان دوازده بوده اما وقتی سیزدهمی وارد می شود یکی از آنها را می کشد و خود به جای او می‌نشیند و از آن به بعد همه چیز به هم می ریزد و اوضاع خراب می شود.

_ به قول (ویل دورانت) از آنجا که دوازده عددی بوده که به 2 و 3 و 4 و 6 بخش پذیر بوده و عدد کاملی به شمار می آمده و درست بعد از آن عدد سیزده است که به هیچ کدام از آن اعداد بخش پذیر نیست، نحس شده است.

_ مسحیان؛ یهودای خیانت کار را سیزدهمین آن دوازده نفر می دانند.

_ در روز جمعه،13 اکتبر 1307 میلادی تعدادی از اعضای فرقه ای از صلیبیون نظامی قرون وسطی توسط فرمانداران فیلیب چهارم، شاه فرانسه دستگیر و محکوم شدند.

_از آنجا که این عدد را نحس می دانند، بعضی از معماران تا همین اواخر در بناها از ساخت طبقه سیزدهم پرهیز می کردند.

_گاهی پلاک سیزده بر روی نشانی ها گذاشته نمی‌شود.

_مسیحیان در یک اتاق و پشت یک میز، سیزده نفر (در ضیافت شام) نمی نشینند.

_در هواپیمای ایرباس، صندلی شماره سیزده وجود ندارد.

_سیزده در مسیحیت، عدد یهودا اسخریوطی است.

_عدد اجتماع جادوگران نیز سیزده است.

_در ایران هم در نگاه عامه مردم با شومی عدد سیزده مواجه می شویم.

آن روی سکه 13

سیزده در تقویم آزتک عدد مهمی محسوب می شود. این تقویم به ادوار سیزده روزه تقسیم شده است و در ضمن برای پیشگویی هم به کار می رفته است.

در میان اسراییلیان باستان، سیزده مقدس بود، زیرا برای تابوت عهد، وجود سیزده چیز ضروری بود.

همچنین این عدد بر طبق حروف ابجد، معادل احد (الف: 1، ح: 8، د: 4) و به معنی خداست.

از طرفی اگر مسیح سیزدهمین نفر به اضافه دوازده حواری خود باشد دیگر این عدد نحس و شوم نیست و همچنین اگر خورشید را سیزدهمینِ دوازده صورت فلکی شناخته شده در آن زمان، بدانیم باز از شومی آن خبری نیست.

عدد 13 در بسیاری از آداب و رسوم که علم هندسه در آن ها به نوعی وجود دارد، نقش محوری داشته است، زیرا نمایانگر الگویی بوده که در انسان، طبیعت و بهشت دیده می ‌شود. برای نمونه 13 مفصل اصلی در بدن آدمی وجود دارد. سال خورشیدی 13 مدار قمری دارد و ماه هر روز 13 درجه در آسمان حرکت می کند.

شاید دلیل دیگر اهمیت عدد 13، کاری است که \"تریسی تویمان بر روی تقویم طلایی که مبتنی بر مضرب های 13 نظیر 26 و 52 است، انجام داده است. تقویم امروز ما هنوز نشان هایی از این تقویم را در خود دارد. به این معنی که اصل 52 هفته را درتقویم سال حفظ کرده است. بنابر اطلاعات موجود، قرن آزتک ها بر مبنای 52 سال استوار بوده است. بومیان جنوب آمریکا که به امکان برخی مکاشفات در یک تاریخ خاص معتقد بودند طبق سنت، هر 52 سال تمدن خود را نابود می کردند.

سیزدهمین الفبای ملل اسکاندیناوی «eiwaz» نامیده می‌شود که مجموعه روش ها و باورها و رسوم مردم شمال اروپا را نشان می‌دهد و نمایانگر نقطه تعادل بین روشنایی و تاریکی، نیروی خلاق و مخرب، بهشت و زمین است که در واقع به طور هم زمان پایان و شروع محسوب می شود و به یک اندازه برای مرگ و زندگی ابدی اهمیت قایل می شود.

در نمادهایی که در اسکناس یک دلاری وجود دارد، به طور اغراق آمیزی نقش عدد 13 دیده می شود. در واقع مفهوم عدد 13 در تاریخ آمریکا بسیار مستحکم است.عدد 13 در بسیاری از نمادهای یک دلاری آمریکایی به کار می رود (13 قوم اولیه آمریکا، 13 امضاکننده بیانیه استقلال، 13 نوار روی پرچم، 13 طبقه هرم، 13 ستاره در بالای سر عقاب، عبارت13 حرفیe pluribus unum، تعداد 13 پر تزیینی از پرهای موجود در طول هر یک از بال های عقاب، 13 نوار بر روی سپر، 13 برگ روی شاخه زیتون و تعداد 13 عدد پیکان.)

بالای سر عقاب (واقع در پشت 1 دلاری) نیز سیزده ستاره وجود دارد که به شکل یک ستاره داوود(خاتم سلیمان) چیده شده اند. این شکل به تعبیر «جوزف کمبل» می‌تواند نماد دموکراسی باشد، که هرکسی می‌تواند از هر موضعی (با توجه به 6 گوشه بالا و پایین و طرفین) سخن بگوید، زیرا ذهن او از حقیقت (مرکز) جدا نشده است.

و از طرفی با توجه به شکل خاتم سلیمان، سیزده نقطه داریم که دوازده نقطه آن در محل تقاطع خطوط و یک نقطه نیز در مرکز قرار دارد.

در ایران و هند باستان، تعداد سال های جهان در آفرینش، 12000 سال انگاشته شده است. تعداد ماههای سال هم بر همین اساس (به ازای هر 1000 سال،یک ماه) دوازده ماه است. شاید در راستای همین باورها بوده که اکنون در ابتدای سال شمسی، ایرانیان 12 روز و در ادامه، روز سیزدهم فروردین را تعطیل هستند. روز سیزدهم نمادی از آشوب آغازین قبل از آفرینش و البته شروع دوباره زندگی پنداشته می شود و این چنین است که بعد از روز سیزدهم دوباره کار و تلاش در سال جدید آغاز می شود

تاریخچه عدد 13 در ریاضی؛ 13 عدد اول است.

● 1-13^2  عدد اول مرسن است.

● 13جسم ارشمیدسی موجود است. (اجسام ارشمیدسی اجسامی هستند که وجوه آنها چند ضلعی بوده، نه لزوما از یک نوع ، و کنجهای آنها مساوی هستند.)

● عدد 13کوچکترین emirp است. (emirp  عدد اولی است که اگر ارقام آن را معکوس کنیم مجددا عددی اول خواهد بود مثلا اعداد 13، 17،31، 37،.....)

● 169=2^13  بامعکوس کردن ارقام آن داریم: 961=\"2^31 یعنی رقم های آن مجددا معکوس می شود.\"

●2^13،  1+!12 را عاد می کند.

● 13عدد happy است.(برای دانستن این که عددی happy است، مجموع مربعات رقمهای عدد را پیدا کرده و دوباره مجموع مربعات عدد بدست آمده را حساب میکنیم با ادامه این روند اگر به عدد 1 دست پیدا کردیم آنگاه به آن عدد happy گفته میشود. مثلا برای عدد سیزده  10=\"2^3+2^1 و 1=2^0+2^1 بنابراین13\" عدد happyاست.)

● 13نیمی از  3^3+ 3^1- است.

●شاخه زیتونی که در پشت دلارهای آمریکا کشیده شده است 13 برگ دارد.

●2^13عدد !(1 -13)+ 1را عاد می‌کند بنابراین یک عدد اول ویلسون(wilson prime) است. ( هر عدد اول p که،p و p^2،  مقدار p-1)!+1 ) را عاد کنند، عدد اول ویلسون نامیده می‌شود. مثلا  عدد 5 عدد ویلسون است.  تنها اعداد شناخته شده 5  و 13و 563 است .)

●چرتکه چینی دارای  سیزده ستون مهره برای محاسبات است.

●  13بزرگترین عدد اولی است که می تواند به دو عدد متوالی به صورت n^2+3 افراز می شود.

● 1+13- 13^13 عدد اول است.

● نخستین حفره ی اول با طول سیزده بین دو عدد 113و 127 اتفاق می افتد. (منظور از حفره ی اول تعداد  اعداد مرکب بین دوعدد اول متوالی است.)

● 13 کوچکترین عدد اول جایگشت پذیر (permutable number) است. ( این اعداد، اعداد اولی  حداقل با دو رقم مجزا هستند  که با تجدید آرایش در رقم هایشان همچنان عددی اول باقی می مانند مثلا برای عدد 337  ، 733 و 373 و 337 عدد اول است از دیگر اعداد از این قسم می توان به  13,17,37,79,113,119و جایگشتهای آن اشاره کرد.)

● هشت عدد اول دیگر می تواند به وسیله تغییر یک رقم از 13 تولید شود.{11, 17, 19, 23, 43, 53, 73, 83}

● نخستین بار پرچم امریکا 13 ستاره و 13 خط داشت که نشان دهنده تعداد مستعمرات اصلی این کشور بود.

● عدد 13 کوچکترین عددی است که ارقام آن در پایه چهار معکوس 13 است. ( 13 در پایه چهار 31 است.)

● رویه ی بیضوی روی اعداد گویا که دارای نقطه ی گویا از مرتبه ی 13 باشد موجود نیست.

● 2^13= 19+...+8+7

● عدد 2^13توسط مربعات مجزای اعداد 1 و 2 و 3 و 4 و 5 و 6 بیان می شود.

●طولانی ترین رکورد پرواز یک جوجه 13 ثانیه است.

●131211109876543212345678910111213عدد اول است.

● معکوس عدد 2^13 عددی اول است.

eleven + two = twelve + one(عبارت فوق تحریفی از حل معادله ی 13 است.)

● 13کوچکترین عدد اولی است که از مجموع مربعات دو عدد اول مجزا یعنی 2^3+2^2 بدست می آید.

●اقلیدس و دیافانتی هر کدام 13 کتاب نوشته اند.

●با به کار بردن نخستین سه عدد اول داریم : 13=\"5+3^2

●فیلم\" 13 نوامبر\" ، آلفرد هیچکاک  هیچگاه به پایان نرسید.

●مجموع  نخستین 13عداد اول  برابر 13 امین عدد اول است.

●رساله 13 جلدی almagestبزرگترین کار بطلمیوس بود.  قضیه ی ریاضی را با توجه به حرکتهای ماه ،خورشید و سیاره ها را فراهم ساخت.

● مجموع باقی مانده های حاصل از تقسیم عدد 13 برنخستین اعداد اول تا 13 برابر 13 است.

●  13کوچکترین عدد اولی است که مجموع ارقام آن مربع است.

●13کوچکترین عدد اولی است که به شکل p^2+4(  که p اول است) نوشته می شود.

● اویلر 13 فرزند داشت که 5 فرزند او به سن نوجوانی رسیدن و تنها 3 نفر باقی ماندند.

● مجموع توانهای چهارم نخستین 13عدد اول به علاوه ی عدد یک ، عددی اول(6870733) است.

● 13  کوچکترین عدد اول sextanاست این عدد برابر است با :  (p = (x^6+y^6)/(x^2+ y^2

● اگر برای عدد اول pداشته باشیم:p-1)!=\"-1 \" mod p^2 ) آن عدد، عدد ویلسون است. ( تنها اعداد شناخته شده 5 ،13 و 563 است.)

● (13+1)13-13^(13+1) عددی اول است.

● بد یمن بودن روز جممعه ایی که 13امین  روز ماه باشد یکی از خرافات رایج در جوامع است.

●13کوچکترین عدد اولی است که به صورت مجموع مجزا از اعداد اول به شکل 4n+3نیست.

●به طور طعنه آمیز گفته می شود که : 13 ، 15 امین عدد خوشبختی است.

●13بزرگترین عدد اول فبوناچی است که(13)fاول است.

●13 از متصل شدن دو عدد نخست مثلثی ساخته می‌شود.( 1, 1+2, 1+2+3 ...  اعداد مثلثی هستند.)

● مجموع نخستین 13 عدد اول 238که مجموع ارقامش 13 است.

● .به طور طبیعی هر سال 12 ماه دارد اما در حقیقت 13 ماه داریم تعجب نکنید ماه آسمان را فراموش کردید با دوازده ماه سال 13 می شود.

● 13=\"2^3+1^3+0^3

● کوچکترین عدد اولی است که به صورت مجموع دو عدد اول ( 2+11) نمایش داده می‌شود و همچنین کوچترین عدد اولی است که به صورت مجموع دو عدد مرکب (4+9 ) نوشته می شود.

● 13بزرگترین عدد اول مینیمال در پای 3 است.

● 13/13333333333333 عدد اول است. (توجه کنید که تعداد ارقام 3 بعد 1 ، 13 عدد است.)

● 13=\"3+7+3(توجه\" کنید که3^13=\"(7+3)+7^3)

● 0^10+2^10+3^10+5^10+7^10+11^10+13^10عدد\" اول است که بزرگترین عدد اول نا تیتانیک (titanic number) است. ( numbertitanicاعداد اولی هستند که تعداد ارقام آن بیشتر از 1000 است.)

● 13-13^2عدد اول است.

● 13+13+13/13+13*13+!13+13^13 و13+13+13/13+13*13+13^13  دو عدد پانزده رقمی اول هستند.

● 13جوابی برای معادله‌ی دیوفانتوسی (diophantine equation)  z^2=\"x^3-y^3\" است. یعنی؛ 3^7-3^8=\"2^13

● 13/(13+13+13+13+13+13+13+131313+13^13) عددی اول است که شامل 13بار ترکیباتی از عدد 13 است مثلا 131313سه بار 13 در آن آمده است.

● ماموریت قمر\" آپولو 13\" در مسیر ماه بی نتیجه ماند علت انفجار در قسمتی از سفینه بود . نکته جالب این است که این قمر در ساعت 13:13  پرتاب شده بود  و این اتفاق در 13 اوریل شکل گرفت. ( احتمالا روز جمعه!)

● 13امین عدد اول مرسن عدد 1-521^2 و 13امین عدد لوکاس (lucas number) عدد521است.)اعداد لوکاس اعدادی هستند که به نام ریاضیدان فرانسوی  edouardlucasنامگذاری شده اند و در دنباله 1 و3و4و7 و11و.... قرار دارند این دنباله به صورت ذیل ساخته می شود که جمله اول 1 و دومین جمله 3 جمله های بعدی از مجموع دو جمله قبلی ساخته می شود مثلا جمله سوم مجموع جمله اول با دوم یعنی 1+3 است.

● (13=\"(!3*!1)+(!3+!1)13\" و 31تنها اعداد مرسن emirp شناخته شده هستد.

● 13کوچکترین عدد اولی است که به شکل p^2+pq+p  نوشته می شود.

● معکوس ((1+13^13)^13) یک عدد brilliantاست. ( به اعدادی brilliantگویند که دو فاکتور اول با طول یکسان دارند.)

نظرات 1 + ارسال نظر
مصطفی دوشنبه 23 آذر 1394 ساعت 19:41

دلیل نحس بودن سیزده در ایران مربوط به سیزده بدر و خیانتی که یهودیان دربار به ایرانیان در زمان خشایار شاه کردن برمیگرده و به خاطر همین سیزده واسه یهودیا مقدسه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد